نگاهى به وضعيت بازار گندم

نگاهى به وضعيت بازار گندم

نگاهى به وضعيت بازار گندم

در ابتداء هفته جارى؛
در ایالات متحده 🇺🇸 بورس آتى شيكاگو، شروع هفته را با افزايش ⬆️ نسبى بازار آغاز كرد بطوريكه افزايش تقريبا نيم دلارى در بوشل را عليرغم روند ضعيف آمار صادرات شاهد بوديم. طبق اعلام اداره كشاورزى امريكا، برداشت گندم زمستانه 🌾 تقريبا ٨ درصد انجام شده كه همسو با متوسط سالانه و از لحاظ كيفيت حدود ٢٪؜ بيشتر در رده خوب و مناسب، برآورد ميشود، اگرچه گندم 🌾كشت بهاره از لحاظ كيفيت رتبه‌بندی حدود ٤درصد كاهش ⬇️دارد.
بورس غلات بوينس آيرس (BAGE) برآورد روند کاشت گندم آرژانتین 🇦🇷 را حدود ٤٠ درصد با سطح زیرکشت تقريبا ٦.٣ ميليون هكتار اعلام كرد، در حاليكه بورس غلات روزاريو (Rosario GE) به دلیل خشکی 🥵مداوم، سطح زیرکشت را به ٥.٦ ميليون هكتار کاهش ⬇️داده كه ميزان برداشت محصول براى سال زراعى بعد را در حدود ١٦.٢ ميليون تن در مقابل ١٩.٥ ميليون تن (برآورد USDA) اعلام كرد.
بازار گندم استرالیا 🇦🇺 تقريبا روند آرامى 🥱داشته و تنها عامل آب و هوا (ال نينو) انتظار می رود در ماه کلیدی سپتامبر به اوج خود برسد.
بازار بورس پاريس (MATIF) به‌دلیل نگرانی‌های مربوط به وضعيت برداشت گندم در طول هفته، روند کاهشی قيمت بازار را شكسته و ترند بازار روند افزايشى 📈را آغاز كرد.
در روسيه 🇷🇺 ، كشاورزان شروع به برداشت محصولات خود در منطقه قفقاز و بخش هایی از منطقه استاوروپل کردند ولى بارندگی های 🌧️ نابهنگام در بخش هایی از کراسنودار و استان روستوف وجود دارد که ممکن است کیفیت گندم را تحت تاثیر قرار دهد یا حداقل برداشت را به تاخیر بیندازد.
در هند 🇮🇳 هم اخبارى مبنى بر اعمال محدودیت های ماهانه در معاملات گندم بدليل ريسك احتمال كاهش محصول و البته از ديد برخى از فعالان بازار، در راستاى حمايت از كشاورزان با توجه به نزديك شدن به انتخابات 🗳️ هند وجود دارد كه ميتواند بازار صادراتى و تقاضا در اطراف هند را متاثر و تقاضا را به سمت حوزه بالتيك روانه كند.
در نظر داشته باشيم كه تا پایان روز جمعه (٢٦ام خرداد ماه)، گندم 🌾روسیه حدود ٣٠ دلار کمتر از فرانسه، ٤٥ دلار کمتر از آلمان و ١١٥ دلار کمتر از گندم امريكا، در بازار پيشنهاد ميشد.
اما 🚨🚨، 🧐به نظر من، نكته قابل توجه اينكه با توجه با افت نسبى ارزش دلار 💵 و افزايش هزينه هاى كاشت، به نظر قيمت هاى گندم پيشنهادى تحويل بنادر روسيه هزینه تولید کشاورزان را پوشش نمی دهد، و از آنجایی که مشکلات احتمالى ناشى از جريان هاى آب و هوایی برای غلات و دانه های روغنی در سرتاسر جهان احتمالا در روند كيفى و ميزان برداشت در پايان فصل، تاثير منفى داشته باشد، به نظر واردكنندگان گندم، به زودى 🔜 در بازار ها بيشتر فعال خواهند شد. ضمن اينكه، مشخصاً بدنبال بهره بودن از فرصت ايجاد شده بواسطه شرايط سهميه هاى صادراتى و همينطور عوارض پايين صادرات در ماه هاى ابتداء فصل، خواهند بود.
در زير، روند معاملات گندم روزانه قرارداد هاى آتى سپتامبر بورس پاريس را بررسى ميكنيم.
**
ياشار

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *